Dot net In Blue

سه‌شنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۸۴

راهی ساده برای ساختن سیستم لاگین ASP.net 2

راهی ساده برای ساختن سیستم لاگین ASP.net 2 در دات نت 2 تا حد امکان ساده سازی صورت گرفته است ! به یاد بیاورید وقتی با asp 3 میخواستیم یک سیستم لاگین برای یک وب سایت بسازیم چقدر مصیبت داشتیم !
 باید اطلاعات کاربر را درخل سیشن یا کوکی نگهداری میکردیم و بعد در هر صفحه باید چک میکردیم آیا این کاربر مجاز به دسترسی به صفحه هست یا نه و اگر نبود او را به صفحه لاگین هدایت میکردیم و بیاد بیاورید که به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای باید بعد از لاگین کردن کاربر به همان صفحه ای که تقاضا کرده بود باز میگشت ، البته این همه کار در نسخه اول ASP.net بسیار ساده شده بود و با قراردادن یک سیستم authorization مبنتی بر ویندوز ، پاسپورت و اغلب وب فرم کار تمام میشد ! ولی باز هم مجبور بودیم یک کار تکراری را انجام دهیم ! طراحی فرم های ثبت نام ، ورود به سایت ، بازیابی کلمه عبور و .... و پیش ساخته شدن اینها تنها آرزویی بود که در سر میپروراندیم و هیچ فکر نمیکردیم که فقط با یک دراگ کردن ساده حتی لازم نباشد دیتابیس طراحی کنیم و برای خواندن ، نوشتن و به روزکردن اطلاعات کاربر کوئری صد من یک غاز بنویسیم !!!
 عجب دنیاییست ! کم به بیل گیتس بد و بیراه نگفتم ولی در این یک مورد واقعا" میکروسافت غوغا کرد! و اما چطور سیستم لاگین بسازیم !؟
 یک وب سایت جدید در ویژال استدیو دات نت باز کنید :

 File > new > web site

حالا از منوی web site موجود در toolbar ویژال استدیو ASP.net configuration را انتخاب کنید ، یک صفحه وب در مقابل شما به نمایش در می آید ، وارد قسمت Security شوید

. Use the security Setup Wizard to configure security step by step.

را انتخاب کنید و ویزارد را تکمیل کنید ، و یک کاربر جدید بسازید . خسته نباشید شما الان دارای یک سیستم security برای وب سایت جدیدتان هستید !
 میخواهد فرم ثبت نام را هم با هم بسازیم ؟! آماده شوید کار سختی در پیش داریم !؟!؟:
 یک صفحه وب جدید درست کنید و نام آن را registration.aspx بگذارید (یا هر اسم دیگری که دوست دارید ) حالا از ToolBox قسمت login را پیدا کنید و CreateUserWizard را داخل آن دراگ کنید . کار سخت شما تمام شد شما قسمت ثبت نام سایت خود را هم ساختید !
 میخواهید کمی از آن حالت ساده خارجش کنید و رنگ و لعابی به آن بدهید ؟!محتوای آن رذا کم و زیاد کنید و قسمتی که بعد از ثبت نام کاربر به او نمایش داده میشود را به میل خود تغییر دهید ؟؟ به محض اینکه موس خود را روی این کنترل ببرید (همین فرمی که دراگ کردید!) یک فلش در گوشه بالا سمت راست ظاهر میشود ، از طریق آن میتوانید کارهای بیشتری انجام بدهید ! با بقیه کنترل های موجود در قسمت لاگین toolbox هم همین رفتار را بکنید و از برنامه نویسی asp.net لذت ببرید !
 احتیاط کنید : من از همینجا از شما دوست محترم که asp3 کار کردید عاجزانه تقاضا دارم روش ساختن لاگین خود را در asp.net عوض کنید ! (والبته به دوستانتان هم این مطلب را بیاموزید !)

3 Comments:

  • سلام
    دست حسین آقای گل درد نکنه ، ممنون از مقاله قشنگتون !
    اما حسین آقا ، با اینکه پسوردمو بیش از 7 کاراکتر وارد میکنم بازم این گیرو بهم میده
    Password lenght minimum : 7 .none alphanumeric characters required :1.
    در ضمن ، یه سوال دیگه: با این روش دیتابیس ما کجاست ؟ میشه اونو بازش کردو محتویاتشو دید ؟ اگه آره چه جوری ؟
    از دات نت 2 بیشتر برامون بگید !!!
    ممنون

    By Anonymous ناشناس, at ۴:۰۵ قبل‌ازظهر  

  • بله حق با شماست چون شما باید یه حرف none alphanumeric همدر کلمع عبورتون وجود داشته باشه حروفی مثل :
    "! @ # $ % ^ & * "

    دیتابیس شما وجود داره و شما میتونید اون رو ببنید در این حالت به صورت پیش فرض یه دیتابیس از نوع اس کیو ال اکسپرس 2005 برای این کار در نظر گرفته میشه که شما میتونید با تنظیمانی این دیتابیس رو به اس کیو ال 2000 یا 2005 منتقل کنید . انشالله اگر فرصتی شد این کا رو هم شرح خواهم داد !

    By Blogger Hossein, at ۱:۲۴ قبل‌ازظهر  

  • سلام حسین آقا
    ممنون از راهنمائیتون
    اما میشه بگید چه تنظیماتی ؟
    ببخشید من عجله دارم !
    ممنون

    By Anonymous ناشناس, at ۱:۰۳ قبل‌ازظهر  

ارسال یک نظر

<< Home